Tuesday 30 January 2018

Journey of My STPM Life :))))

Assalamualaikum

 

After a month *omg such a procrastinator lol* I'm drafting this post, baru dapat update sebuah post yg sempurna kat blog yg amat aku cintai ecece :PP Aku memang selalu buat draft la everytime i want to post any entry in this blog sebab kalau takde draft memang aku akan menceceh panjang lebar benda yg tak patut huhu. Soooo in this post I'll babbling (hahaha) about my life as STPM student at my former school, SMKA Maahad Hamidiah *rolling eyes*. Act, lepas dapat result SPM yg cukup-cukup makan tu, aku memang dah nekad nak masuk form 6. Bincang boek punya dengan parents aku and I've decided to register for my STPM at one of school that near to my house. Ayah aku siap suruh ambil lesen motor weh instead of just taking car license sebab memudahkan aku untuk pergi sekolah la. Bila tawaran form 6 keluar, obviously I've got offer at my former school. Time baru dapat offer tu aku still tak decide lagi nak sambung form 6 kat maahad ataupun kat sekolah area rumah aku tu. Aku dapat tahu kalau aku nak tukar aliran, aku kena berurusan dengan Jabatan Pendidikan Negeri Selangor (JPNS) kat Shah Alam. Prosedur utk tukar aliran agak leceh la juga soooooo aku ambil keputusan untuk sambung form 6 kat Maahad Hamidiah. Sisturrrr redhoooo hurmmmzzzz hahahahahahaha :')))))))

Jadi, bermula lah kehidupan aku sebagai seorang pelajar tingkatan 6 di Maahad Hamidiah :PP

Waktu hari pendaftaran, aku dapat blok MN dorm Ramlah. Semua sebab nak cepat2 ambil borang penempatan asrama utk mengelakkan aku dapat katil atas ataupun loker yg tak best :'))))) Pastu aku pergi jumpa one of kakak upper 6 yg ada kat dewan tu utk minta tukar blok asrama la sbb aku memang dah biasa duduk blok KLO and aku tak pernah duduk blok MN. Aku cam risau sikit la takut tak dapat adapt dgn environment kat MN tu. Tp sebenarnya best je weh cuma tu la aku ni kot yg macam spoilt brat lol. Akak tu kata kena penuhkan MN dulu and kalau ada kosong baru dia inform. Disebabkan aku ni bukan orang yg mempunyai tahap kesabaran yg tinggi, aku terus pergi jumpa penyelia asrama and minta tukar blok. Dipendekkan cerita, aku dapat pindah blok KLO dan kat situ lah aku jumpa geng-geng aku yg gila dan masuk air cam aku huhu <33333


First gambar kami <33333 Kecoh gilaaaa weh bergosip, bercerita cam jemah
walaupun baru je kenal. Paling gila bila karok sama2 time mandi hahaha :'))))

Minggu pertama sudah semestinya dipenuhi dengan minggu orientasi utk pencerahan la kat budak-budak yg baru menjejakkan kaki ke dalam dunia STPM kan. Orientasi kitorang beshe2 je sekadar dengar taklimat utk setiap subjek and macam mana sebenarnya kehidupan di tingkatan enam. Patutnya upper six yg handle orientasi kitorang tapi time tu diorang dah nak exam sem 2 soooo takde rezeki la nak mendera kami ketika orientasi hahaha :'))))) Time orientasi masih nampak cam assobiah sikit la sebab semua org baru kenal kan time tu. Contohnya cam dak maahad duduk dgn dak maahad, samten dgn samten, samsml dgn samsml haaa centu la. Tp bila sampai je hari penutup orientasi, semua org cam dah blend in with everybody. 


Hari penutup orientasi. Muka semua suci gila en time ni hahaha :')))

Kelas bermula seperti biasa lepas habis orientasi. Sooooo aku ditempatkan di kelas 6 bawah Ibn Hisham. Kelas form 6 ada dua je, ibn hisham and ibn khaldun. Kelas lower six kat blok KH bersebelahan dgn dewan tau. Memang jauh gilaaaa dgn everything such as masjid, kantin, dataran perhimpunan, bilik guru, pejabat. And kelas kitorang tingkat atas sekali kat blok KH tu. Cuba bayangkan everyday pergi sekolah berjalan daripada asrama yg hujung dunia tu pastu kena menapak ke blok kitorang yg kat hujung dunia gak and kena panjat tangga tingkat paling atas. Penat takyah citer la weh srs huhu. A few weeks after our class had started, result upu pun keluar. Pagi menuggu result upu tu memang cuak gila weh srs. Result keluar dalam pukul 11 pagi centu and that time kitorang tengah belajar dalam kelas tau. Pastu tepat pukul 11 cikgu yg tengah mengajar tu bagi kebenaran kat kitorang utk check result upu. Andddddd alhamdulillah I've got diploma undang-undang kat Unisza, Mimi dapat asasi tesl kat Uitm and Yani dapat asasi law kat Uitm gak. I'm soooo happy for my friend sebab both of them dapat course yg memang diorang nak. Aku pun dapat course yg memang aku nak gak cuma aku tak pindah sebab diploma. I think better I'm finishing my STPM for one and a half year. Pastu boleh terus sambung degree en? :)))))


Mekhad girls' last picture before mimi and yani pindah meninggalkan kami :(

COLLECTION OF PICTURES AT MY FIRST SEM


Quarters KLO first ifthorrrr


Fam portrait girls edition <3. Time ni adalah hari kitorang get ready utk majlis
iftar dgn anak-anak yatim. And also that day was my birthday!!!!


gka first hangout utk meraikan tamatnya sem 1 :*


Makan tony roma's weh kayooooo hahaha :'))))


My sem 1 dormmates <3333 Mereka ada lesen maka kami selalu 'terbang' ke ioi :')))))


Kem JASA kat Alor Gajah, Melaka is lit af!!


Karnival Sukan Tingkatan 6 peringkat daerah. Akhirnya berjaya gak aku menceburkan diri 
dalam permainan bola tampar yeayy!! Tp natijahnya muka hangus teroxx weh :'(((


Last day kat asrama sebelum cuti akhir tahun. Lepas je bergambar ni masing2 nangis sebab 
berpisah utk sebulan hadoyaiiii sebulan je pun bukan setahun hahaha :')))

Maka berakhirlah sudah sem 1. Srs seronok gilaaaaaaa time sem 1 weh!! Dapat kenal member baru so kita berseronok je kerja weh. Aku tak fikir nak study pun weh time sem 1. Bila dah nak dekat exam baru la sedar diri nak study huhu. Maka result sem 1 aku pun BARAI teroxx weh :'(((( Dah takyah tanya pointer aku berapa! *sis koyak* Oooookkkk bermula lah sem 2 pulak. Sem 2 boleh dikatakan bahawa aku semakin matang (agak la sebenarnya takde la matang gila-gilaan). I think 2nd sem is the most hectic sem between all the three sem because I have 3 kk(s) to been finished!!! Banyak gilaaaaaaa dah la kk bukan benda senang wehhhh!!!! Btw, kk stands for Kerja Kursus. Menatang ni (lol) jadi susah sebab penandaan aasignment kitorang tu based on penandaan UKM if i'm not mistaken la. Bila kk dah siap, each students must done their VIVA with subjects teachers. VIVA ni macam pembentangan secara keseluruhan tentang tajuk yg dipilih untuk KK tu. Antara semua subjek, VIVA untuk Sejarah lah yg paling menakutkan do. Ustaz Zul suruh kitorang present tentang kk tu detail gila weh. Kalau dia tak puas hati memang banyak gila yg dia akan tanya. Tp sebenarnya kk ni bagus untuk mempersiapkan diri kami bagaimana caranya berhadapan dengan assignment yg banyak gila tu weh.

Perkara paling tak best time sem 2 ialah kitorang kena campur dorm dengan budak2 arus perdana. Bila kitorang tau je pasal ni memang menyirap la weh!!! What the fuck sial nak campur dengan budak2 tu!!! Dah la time sem 2 kitorang kena bawa laptop sebab nak buat kk. Sumpah kitorang risau gila kalau phone and laptop kitorang hilang kan. Yelah, hati manusia mana lah kita nak tahu kan. Rambut je sama hitam, tapi hati lain-lain. Kitorang dah plan boek punya time sem 1 yg kitorang nak selalu stay-up ramai-ramai untuk siapkan kk. Tapi tak dapat sebab dah terpisah wehhh :'(((((((( But fortunately that takde kes kecurian pun alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi lol. Nasib baik kitorang ada bilik study sendiri. Paling best bila dah nak dekat exam sem 2 kitorang semua tido kat bilik study je do. Stay-up ramai-ramai and saling kejut each other every morning pukul 4 pagi. Tapi aku adalah antara orang yang liat gilaaaaaaa nak bangun weh :')))) Minta tolong kejut pukul 4, tapi bangun pukul 5 lebih weh macam siuttttt je hahahaha :'))))))) Atas berkat usaha selalu stay-up & study group dengan member, alhamdulillah result sem 2 ok. But still biasa-biasa je. Takde lah sampai tahap perform teroxx en lol.


6A Ibn Hisham. My 2nd fam for 3 sem(s) <333333


Geng bola tampar ni. Hai iylia and syuk!!!!

Act, time sem 2 memang tak banyak gambar weh. Mungkin terlampau busy dengan kk and whatsoever so kitorang tak banyak photoshoot sangat (alahai acah-acah cam retis pulokkkk). Done with sem 2, kita teruskan dengan sem 3 pula. Sem 3 pun best gak weh. Mana pernah tak best dengan  dak-dak qaradh ni weh!!!! Btw, nama batch kitorang ialah al-qaradhawi dan dipendekkan menjadi qaradh. Nampak cam hipster sikit la en bila kitorang menggelarkan diri kitorang as qaradh en hahahaha :')))))) Kami memulakan sem 3 kami dengan menyambut kehadiran junior a.k.a lower 6. Ok la aku sebenarnya cam malas nak citer tentang sambutan lower 6 ni sebab tak penting pun hahahahaha :'))))) Diorang pun takde orientasi gak sebab kitorang malas nak ambil tahu hal diorang cenggggg :PPPP. Kitorang fokus nak exam je sebenarnya sebab tu malas nak handle orientasi diorang ni. Sebenarnya, sem 3 adalah sem paling banyak gambar sebab kitorang cam dah chill sikit la. Kk pun dah reti buat en so takde lah stres sangat nak menghadap kk tu. Plus, sem 3 banyak gilaaaaaa aktiviti dijalankan kat mekhad tu. High tea dengan anak yatim, jamuan aidilfitri, hari guru and segala bagai semua tu mostly diamanahkan kepada qaradh agar dapat dijalankan dengan lancar haa gitcheww :P


Uishh alumni mekhad buat comeback time sambutan hari guru lah hahahaha :'))))


Wajib ada gambar dengan diorang ni walaupun incomplete squad. Gambar ni time high tea dengan anak yatim and photobooth tu kitorang yg buat weh!!! Cantik kan?????


Deskmates seminar muet. Teamwork teroxx ni wehhhh :PPP


Jamuan aidilfitri 2018 @ khemah qaradh. Papa Shaha soooo cuteeeee gilaaaaaa sebab sporting melayan kitorang bila kitorang ajar dia cane nak buat mini love <3333


Sebab aku rasa diri aku lawa dalam gambar ni so aku upload la kat sini hikssss


Before masuk dewan exam for our last sem. Cuak macam mana pun kalau camera on wajib lah posing kan? :PPP


Last day sekolah tapi incomplete hishamians la sobsobsobsssss :'((((






My beloved al-qaradhawi a.k.a qaradhawians <33333

Sebenarnya banyaaaaaak lagi gambar yang aku nak share tapi aku rasa post kalini cam panjang sangat pulak. My STPM life is the most memorable moment in my life do. Suka, duka, nangis, ketawa, pahit, getir, masam, manis, tawar kitorang hadap sama-sama. Walaupun setahun setengah je kita luangkan masa bersama, tapi kenangan yang terlukis antara kita akan aku ingat selamanya. Disebabkan post kalini dah cukup panjang, aku akan update lagi 2 post tentang my GKA squad and Sejarah fam. Sori lah kalau post ni bosan sebab aku banyak membebel je sebenarnya lol. Till we meet again, adios!

Result sem 3 and gred kk aku akan keluar pada 1/2/2018. Doakan yang terbaik untuk aku wehhhhh. Aku takut gilaaaaa masyaallah semoga result sem 3 aku ok la weh aamiinnnn :'(((((

Live well or live hell,
Zulaika 


No comments :

Post a Comment